Andrey | ADwd.net |
16-12-05 21:58 |
מאמר השבוע : עיצוב לוגו וסימן מסחרי
למאמר בנושא : טעויות בבניית אתרים ובעיצובם http://hosts.co.il/forums/showthread.php?t=8943
תנובה, בנק לאומי ובנק הפועלים, קומברס, בזק, עלית - אלה רק חלק משורה ארוכה של חברות, שביצעו שינויים בלוגו החברה. הלוגואים המסורתיים, לעיתים מיושנים, הוזזו הצידה, ובמקומם הגיעו לוגואים חדשים. אלה באו לאמר דבר נרחב יותר על החברה, על הפעילות שלה, מה היא משדרת ללקוחותיה ואיך היא נראית בעיני עצמה. לוגו הוא למעשה צורה גרפית, המייצגת גוף או מוסד באמצעים חזותיים תמציתיים וקלים לזיהוי. הלוגו מהווה נכס ויזואלי, תדמיתי ושיווקי ממדרגה ראשונה. באמצעותו חודרת החברה לתודעת הלקוחות שלה, לעיתים בהדרגה, ולעיתים לאורך תקופה של עשרות שנים. שינויים רבים עשויים להתרחש בתדמית חברה, אבל הלוגו - אותו לא מחליפים כל יום, במיוחד לאחר שהופך לגורם מרכזי המקשר בין החברה ללקוחות. כיום, לוגו נדרש לפעול היטב במדיות מגוונות. לא רק במדיית הדפוס המסורתית, אלא גם באינטרנט, במצגות, בשילוט, בפקס, ולעיתים גם בטלוויזיה. הלוגו צריך להיות ברור בכל המדיות, ולעבור היטב גם מבחינת צבעוניות. לוגו מוצלח אינו נעשה בדרך כלל בין לילה - הוא פרי של עבודת מחקר בשני כיוונים עיקריים:
- מחקר לגבי עיסוקי החברה, קהל לקוחותיה ומטרותיה השיווקיות.
-------------------------------------------------------------------------
- כתוצאה מהשלב הראשון, מחקר צורני וצבעוני. במחקר זה נבדקות אפשרויות שונות להעברת לב התדמית של החברה.
מספר אפשרויות מזוככות לכדי תמצות מקסימלית.
נבדקים צבעים שונים אשר יהיו מזוהים במדיות השונות. לעיתים הלוגו ישלב סמל (צורה
גרפית ללא מלל) כחלק אינטגרלי, ולעיתים הפתרון יהיה טיפוגרפי בלבד. כמו כן, נבדקים
הפונטים המתאימים, ולעיתים אף מעוצבים פונט מיוחד עבור הלוגו. התוצאה הסופית היא
הלוגו הנבחר.
עיצוב הלוגו אינו מנותק מאופנות הקיימות השוק. גם הכלים הטכנולוגיים משתנים, ומאפשרים יצירת לוגואים עם אפקטים צורניים, תלת מימדיים ועוד. לוגו מוצלח יודע 'לשרוד' אופנות חולפות, ולעמוד מנגד גם לאחר שגחמה זאת או אחרת עוברת על השוק.
מדוע, אם כך, יש לא מעט חברות, בעיקר בעלות היקף פעילות גדול, שמחליפות כיום לוגו? סיבה מרכזית לכך הוא תהליך ה-branding שעובר כיום על חברות רבות. תהליך זה עוסק במכלול החוויה שנוצרתבין החברה לבין הלקוח. הגדרה מחודשת של היחסים בין חברה לצרכן מביאה גם לשינוי הזהות העסקית, תחילה בלוגו. יש עסקים המוצאים כי התדמית שלהם מיושנת בעיני הלקוחות. בכל זאת, חלק מהלוגואים בשוק נראים אנכרוניסטים ולא שרדו את מבחן הזמן. סיבה נוספת היא נקודת הזמן בה אנו מצויים, לפיה עסקים רבים חשים שעליהם להתאים את עצמם לכלכלה החדשה. הלוגו אמור להיות המשקף הראשון של התאמה זאת. עוד גורם לכך הוא, כאמור, ריבוי המדיות. הלוגו מהווה נכס עבור החברה, ונחשב לחלק מרכזי מהמותג. ערכו עבור העסק יכול להיות רב יותר ממוצר מסוים שהיא מייצרת! חברות רבות, כמו Volvo ו-Virgin , מפרטות בנכסיהם את הערך המשוערך של המותג, ובתוך כך הלוגו של החברה. הלוגו הוא, אם כן, בלב העסקים של החברה, ומן הראוי להתייחס אליו כך.
לקוח מ"Sadna"
|