מתאורר / יצא בחוץ
|
סיפור שכתבתי ...לא ידעתי איפה לפרסם -לחיות את החיים בצורה שבחרו לך בכיתה א'
נכתב ע"י בן ניידורף
כל הזכויות שמורות
שנת 1954 , שר החינוך של ישראל , נואם ואומר בקול רם : "מערכת החינוך של ארץ ישראל היהודית , תיבנה בצורה הבאה : 80% יקבלו חינוך של המעמד הבינוני (בורגנים) וכ20% ילמדו על מנת להתקדם בחיים ולהגיע לרמות הגבוהות , המערכת תיבנה כך , רק על מנת שיהיה סדר ומערכת כלכלית חזקה בארץ"
תאמינו או לא תאמינו , אך אכן זה קרה , שר החינוך של ישראל , אמר את זה ובגאווה.
הסיפור שלי , שלך ושל כל אחד שתרצה
התחיל בכיתה א' ,
בחרו לנו את הדרך לחיות.
עצוב , אך אמיתי.
בוא נחלק את הילדים ל3 קבוצות :
לקבוצה הראשונה נקרא דולפין : דולפין , נמצא במרכז הים בדרך כלל , ועולה למעלה וקופץ החוצה ופנימה למים - חיה מוכשרת ביותר.
לקבוצה השניה נקרא כריש : הכריש , נמצא עמוק במים ורוב מחייתו מבלה בצייד נגד חיות אחרות , ומנסה לשרוד כמה שיותר , חיה בין החזקות במים , אך עם זאת לא כל כך מיוחדת , הסיבה שבני אדם מכירים אותה ומדברים עליה הרבה ,זה מכיוון שהם נפגעו ממנה.
לקבוצה השלישית נקרא שונית : שונית מן הסתם נמצאת עמוק עמוק בלב הים , לא יכולה לעלות כל כך למעלה , וחסרת כישרונות מיוחדים.
בכיתה א' , הכל מתחיל , קובעים לך את דרך החיים
אם חושבים שאתה דולפין : יעזרו לך , יתמכו בך וכמובן יצפו ממך להגיע רחוק להשיג 90-100 במבחנים
אם חושבים שאתה כריש : ישימו אותך באמצע ...ויצפו ממך להשיג 70-90
אם חושבים שאתה שונית : בעיקר יתנכלו אלייך...הפרעת בשיעור ? ישר החוצה , דולפין יפריע בשיעור ? יגידו לו : "לא הייתי מאמינה עלייך" וממשיכים הלאה , משונית מצפים לציונים נמוכים 60-70
נעצור רגע , זה בעצם מה שקבעו לנו בכיתה א'
אתם שואלים את עצמכם אולי...."האם אפשר לשנות את זה ?"
אפשר , אך כמעט בלתי אפשרי , מחקרים מיוחדים קבעו : רק 3% עוברים לדרגה אחרת במהלך כל חייהם!
נמשיך הלאה.
אסיפת הורים , כיתה א'
לדולפין , יגידו שהוא עובד מעולה בכיתה אך כמובן יכול להגיע עוד יותר רחוק.
לכריש , יגידו שהוא עובד לא רע, והוא יכול יותר.
לשונית , יגידו שהוא כל הזמן מפריע לכולם וצריך לבדוק אם יש לו הפרעת קשבריכוז ולטפל בעניין.
נקפוץ קדימה , אתם כבר בחטיבה
דולפין , מן הסתם , בהקבצה א' , באנגלית ובמתמטיקה.
כריש , יתחלק , רובו בהקבצה א' והשאר בהקבצה ב'
ובסופו של עניין , כמעט כל השונית יהיו בהקבצה ב'
בדרך כלל , יש כ30-40 ילדים בהקבצה א'
וכ20-25 ילדים בהקבצה ב'
ברגע שקבעו לך הקבצה ב'
אתה :
א.עובד עם החומר לאט יותר , תוקעים אותך.
ב.עם סיכוי נמוך ביותר לעלות להקבצה א' , רק 5% מצליחים להתקדם
בוא נניח לרגע , שכל הקבצה ב' , הצליחה בענק...בגדול , כולם שם למדו מעולה וכולם שם הצליחו בענק והתקדמו כמו הקבצה א'.
האם , כל הקבצה ב' יכולה לעבור להקבצה א' ?
לא. אין מקום.
הם נשארים בהקבצה ב' , תקועים בתחושה שהם נחותים מהקבצה א'
רגע , אז אפשר לעשות הקבצה א'1 וא'2 , לא ?
שניהם מתקדמים באותו רמה ובאותו עיקרון
אבל חלק , שבדיוק עובדים אותו דבר יהיו בהקבצה א'2 ומן הסתם יחשבו כקצת יותר טיפשים לעומת שאר הבית ספר.
(מוריד ביטחון עצמי , מוריד ציפיות מהעתיד , מוריד חלומות שציפיתם להגיע אליהם)
מהדולפין , תמיד יצפו ל90-100 בחטיבה
וכמובן מהכריש יצפו לקצת פחות מהדולפין , 70-90
ומהשונית ? יתפו ממנו לא להכשל , לפעמים במקרה הטוב , רק שלא יפריע לשאר.
קופצים לתיכון ,
דולפין , מגיעים לבית ספר הטוב בעיר , עם רמה לימודית מקצועית
כריש , יכולים להגיע גם לבית ספר הטוב בעיר , אך לכיתת מב"ר או כיתה רגילה אבל כאשר הם חייבים להשיג ציונים מעולים על מנת להשאר שם.
ושונית ? חלק אולי ילכו לטוב ויתקבלו לכיתה הכי גרועה וזניחה לבית ספר , חלק יכולים , להיות בבית ספר פחות טוב , של ה"מופרעים"
וחלק , יכולים אפילו להפסיק ללכת לבית ספר.
הדולפין בדרך כלל מסיים בהצלחה עם בגרות מלאה
הכריש , בחלקו מצליח להשיג בשיינים בגרות מלאה , חלקו בגרות חלקית.
ושונית ? הרוב ישיגו בגרות חלקית , לא מצפים מהם להצליח , ואפילו יוותרו לשונית , יגידו לו שבגרות חלקית זה מעולה ....שלהשיג 65 בבגרות במתמטיקה של 3 יחידות ...זה פצצה.
ממשיכים קדימה , מדלגים על הצבא והולכים ישר לחיים
דולפין ? יילך לאוניברסיטה , ילמד מקצוע מעולה אחרי שיש לו בגרות מלאה עם יחידות גבוהות.
כריש ? חלק ככה וחלק ככה , הרוב ישייכו למעמד הבינוני , אולי יקימו עסק קטן ויחיו חיים נורמלים
חלק יעמדו כל הזמן קצת מעל שכבת העוני.
שונית ? הרוב למטה , רק 1.7 אחוז יגיעו לרמה מאוד גבוהה בחיים ,
השאר , או ממש על גבול העוני , שורדים כל יום ביומי...
וחלק עמוק בתחתית , עם ניתוקי חשמל כל חודש , ניתוק קווי טלפון וחיים קשים
הכל נקבע לכם , בכיתה א'
רק 3% הצליחו לעבור למקום אחר בחיים.
רק 1.7% הצליחו להשתנות אחרי הכל ולהגיע למשהו בחיים.
המערכת ששר החינוך בנה לפני זמן כל כך רב
קבעה ש80% יהיו באמצע ,
ו20% מצליחים.
אז איך בדיוק כרגע יש בישראל.
5%-8% של עשירים ברמה ענקית
10% של עשירים רגילים.
50% - 55% במעמד הבינוני
15% על גבול העוני
ו10-15% אחוז הרבה מתחת לקו העוני.
השיטה לא עובדת , השיטה לא הצליחה
אבל היא ממשיכה בארץ , קובעים לך את הדרך
כל מה שכתוב פה , מבוסס על מחקרים אמייתים
עכשיו תעצרו רגע , תחשבו , לאיזה קבוצה אתה משתייכים ?
ותעשו הכל להיות ב3% שעולים למעלה ומצליחים
או שתעשו הכל להישאר בדולפין
אבל הכי חשוב , אל תשארו בובה של משרד החינוך , רק אתם ואך ורק אתם יכולים לקבוע לעצמכם
אל תאמינו למשרד החינוך , אל תאמינו לאף אחד
תאמינו רק לעצמכם
זה החיים שלכם שיושפעו מזה ,
זה הכל סטטיסטיקות , זה הכל אמת ואתם גם יכולים להיות ב3% שהשתנו
או כמובן להשאר בדולפין אם אתם דולפין.
והכי חשוב , אל תוותרו , זה השיטה שקובעת לכם , אבל זה גם שיטה , שאפשר לשנות.
בהצלחה לכל הדולפינים , הכרישים והשוניות !
Last edited by בן.נ.; 04-04-06 at 14:49..
|